A bemelegítésről - avagy miért ne késsünk Maminbaba óráról?

2016-02-15 21:02:22

Lehet, hogy Veled is előfordult már, hogy az utolsó utáni pillanatban estél be Maminbaba órára, amikor a többiek már a Habibit táncolták.

Lehet, hogy jó okod volt a késésre: nehezen készültetek össze, nyűglődött a gyerek a reggelinél, vagy lekéstétek a buszt.

És lehet, hogy ha elolvasod ezt a cikket, máskor jobban oda fogsz figyelni, hogy időben érjetek a táncterembe.

Következzenek Maminbaba Kitti februári okosságai - józan paraszti nyelven!

 

       De hát minek melegítsek be (szinte hallom, ahogy most fölkiáltasz, kedves maminbabás barátnőm), hiszen úgyis fent vagyok fél 6 óta, futottam a busz után, meg amúgy is csak lépegetünk jobbra-balra... Az az öt perc nem számít - mondod Te. Én meg azt mondom, hogy nem árt tudnod, mi is történik a bemelegítés során.

       A safe aerobik szabályai szerint, amit már vagy 30 éve sikerrel alkalmaznak és tanítanak mindenféle zenés-táncos óra esetében szerte a világon, a szervezetnek 6-8 perc bemelegítésre van szüksége az intenzív testmozgás megkezdése előtt (mellesleg minden sportnál ezt mondják, de esetünkben az aerobik műfajához állunk talán a legközelebb). Miért? Mert a testednek fel kell készülnie az igénybevételre. Sokféle élethelyzetből érkezünk az órára, és a cél az, hogy mindannyian elérjük azt az optimális fizikai és szellemi (igen, szellemi!) állapotot, amikor belecsaphatunk a lecsóba.

       Nézzük meg, mi történik a bemelegítés alatt. Ebben a néhány percben elkezd hevesebben verni a szíved és elkezded gyorsabban venni a levegőt. A vérkeringéssel plusz oxigén jut az izmokat behálózó hajszálerekhez, így készül fel a szervezeted a munkára. Ezt nevezzük rémesen csúnya szóval a kardiovaszkuláris rendszer felkészülésének. Az izmok vérbőségével pedig azok hőmérséklete emelkedik, rugalmasabbakká válnak, így elkerülhetőek a sérülések (pl. azok a mikrosérülések is, amelyek a tudomány mai állása szerint a fránya izomlázat is okozzák).

       Egy másik fontos változás, ami lezajlik a szervezetedben a bemelegítés hatására, az ízületek beolajozódása. Ezt szó szerint értsd: fokozódik az ízületi nedvtermelés, ami az ízfelszínek kenőanyaga. Nekünk, anyukáknak és kismamáknak, akiknek az ízületei és szalagjai egyébként is lazábbak a terhesség 9 hónapja után (egy relaxin nevű hormon termelődése miatt), végtelenül fontos, hogy a boka-, térd-, csípő- és vállízületek fel legyenek készítve a munkára. Nem beszélve a gerinc átmozgatásáról, amire a Maminbaba óra első 3 percében a csípőkörzésekkel sort kerítünk (ha nem, nyugodtan kérdőre vonhatod az oktatódat). Még jobb, ha még a hordozó felkötése előtt megmozgatod a hátad, de erről majd máskor beszélünk.

       Szóval ott tartunk, hogy hevesebben ver a szívünk, gyorsabban vesszük a levegőt, és mintha visszatérne az élet az ízületeinkbe. Ezt mind érzed és tapasztalod. Mint ahogyan azt is, hogy elkezdesz izzadni. Így gondoskodik a tested a hőszabályozásról, hiszen az izomműködés során termelődő hőt így kompenzálja a szervezet, és a verejték elpárolgásával biztosítja a hűtőhatást. Persze izzadni senki nem szeret, de hidd el, ez a biztos jele annak, hogy jó úton jársz a tested felkészítésében (az izzadásról is később ejtünk szót bővebben).

       Fontos az is, hogy a már ismert mozdulatokat (esetünkben ugye csípőrisza, karmaszatolás, latinos mozgások) felelevenítsük - ezt szaknyelven sportágspecifikus (már megint egy csúnya szó...) bemelegítésnek hívjuk. Újrafuttatjuk ezeket a mozdulatokat, gyakorlatokat, amivel pszichésen rákészülünk az igénybevételre, hogy éles helyzetben, vagyis a koreográfiák táncolása során olajozottan alkalmazzuk őket.

       És amit nem veszel észre, és lehet, hogy még sosem figyeltél fel rá: ugye, hogy óra közben sosem vagy éhes? Sőt le merem fogadni, hogy a kakilás sem szokott elemi erővel rád törni... Ez azért van, mert az úgynevezett paraszimpatikus (tényleg bocs...) idegrendszeri funkciókat fokozatosan átállítjuk a sportoláskor hatékony szimpatikus idegrendszeri működés irányába. Biztos emlékszel az Egyszer volt, hol nem volt... sorozatból a szakállas mukira, Glóbusz professzorra. Képzeld el, hogy Glóbusz professzor, vagy ha így jobban esik, egy miniatűr félmeztelen Ryan Gosling (én inkább őt vizualizálom), szóval ez az emberke az agyadban egy láthatatlan potméteren lehúzza az emésztés, vagy például a gondolkodás gombjait (Maminbabán nem nagyon tudsz háromismeretlenes egyenletet megoldani, és ugyanezen okból nehéz csapatsportokban a taktikát észben tartani), és feljebb kapcsolja többek között az izmok működését, a vérkeringést és a légzést. Ez a Ryan Gosling-Glóbusz professzor bekapcsol továbbá olyan végtelenül izgalmas funkciókat is, mint a boldogsághormon termelődése, amit remélem Te is átélsz minden Maminbaba óra alatt, és ami eljuttat a Csíkszentmihályi Mihály által nevesített flow-élményhez.

       Szóval kétségkívül jó kis szám a Habibi, de ha csak arra érsz oda, akkor lemaradsz erről a fokozatosságról, kapkodni fogod a levegőt (meg a fejed), és tök merev leszel az óra közepéig, mint egy kétajtós kidobóember, aki a cipőjét sem tudja bekötni. Egy ilyen in medias res-jellegű Maminbaba óra olyan tehát, mint egy felénél elkezdett családregény, egy mozizás sajtszószos nachos nélkül, vagy a szex előjáték nélkül. Lehet, de nem az igazi.

       Most mondd meg nekem: megéri hát 5 perccel korábban indulni?   

Fodorné Érsek Kitti

aerobik és ultimate frizbi sportedző,

Fitball top tréner,tae-bo, capoeira fitness és

Maminbaba - Hordozós Latin Fitness oktató

vissza a blogokhoz